Ett fenomen som växer

Varför återkallas allt fler bilar världen över, trots att bilarna blir både bättre och säkrare? Kan det handla mer om pengar och juridik än om människors faktiska säkerhet? Vad kan man själv göra för att kontrollera att ens mätdon och utrustning i bilverkstan håller måttet?

pexels-photo-110241-largeFörra året slog antalet återkallade fordon i USA rekord, med hela 51 miljoner. Trots att det kan tyckas vara närmast en självklarhet att bilar och fordon generellt bara blir bättre och säkrare, visar det sig att fler lämnar in sina bilar för något eller några fel som hittats. Kanske är det så att tillverkare ibland slarvar i sin produktion av nya bilar, som med Volkswagen och den enorma miljöskandalen som briserade för lite över ett år sen. Eller så är det helt enkelt en fråga om juridik, det menar man i alla fall i denna artikel från Svenska Dagbladet. Om 100 000 bilägare stämmer ett bilmärke i till exempel USA får bolaget i sig skulder upp över öronen, då är det helt enkelt billigare att återkalla.

Här är en intressant lista från artikeln som ger mer information om återkallelse av bilar:

  • Honda toppar listan över mest återkallade bilar i USA förra året med 13,5 miljoner. Tvåa på listan kom General Motors och trea Toyota.
  • Många återkallelser beror på fel i krockkuddarna från tillverkaren Takata. Sammanlagt handlar det om uppskattningsvis 100 miljoner bilar från 14 olika tillverkare.
  • Men det finns en rad andra säkerhetsbrister som orsakat återkallelse. Allt från dörrar som öppnas under körning till elektronik som kan orsaka brand.
  • Volvos återkallelse av 127 000 bilar varav 6 400 i Sverige beror på en felaktigt monterad slang till luftkonditioneringen

city-cars-traffic-lights-largeDetta sätt att hantera tillverkningsfel, genom att själva återkalla sina bilar, har även blivit ett fenomen i Sverige. Nyligen återkallade Volvo hela 127 000 bilar världen över, något som även gällde den svenska marknaden. Orsaken var att luftkonditioneringen kunde läcka in vatten, något som i sin tur skulle kunna leda till att krockkuddarna inte fungerar som de ska. I värsta fall skulle en krockkudde inte utlösas vid krock, något som skulle kunna orsaka en dödsolycka – något som en stämning från en anhörig skulle kunna kosta företaget miljoner i skadestånd. Av de 127 000 sålda bilarna är hela 44 000 av dessa i USA och 6 400 i Sverige. Mer om detta finns att läsa om i bland annat Göteborgs-Posten.

Riskera inte ditt anseende och dina kunder säkerhet

När man tillverkar saker används ofta olika mekaniska instrument. Oavsett om detta sker i en storproduktion för en marknad med flera miljoner potentiella kunder, eller för kanske några hundra på en verkstad utanför Örebro – är det viktigt att alla ens mätdon och tekniska instrument fungerar som det ska. Detta både för säkerheten men även för företagets anseende. Kalibrering av mätdon kan beställas hos Intertek Semko bland annat, som säkerställer att ens utrustning fortfarande presterar som den ska, och fortsätter göra det genom säsongerna.

För att även lära sig mer om kemikalier i arbetet med bilar eller fordon, och hur man på bästa sätt hanterar dessa ämnen, kan man läsa vidare på Trafikverket.